همواره سوالی مطرح بوده که “آیا نوع بسته بندی محصولات مهم است؟”
این یکی از مهمترین سوال های صنایع بسته بندی است.
در پاسخ باید بر این حقیقت باید تاکید کرد که، بله.
همیشه نوع بسته بندی محصولات مهم بوده و همچنان نیز است.
هر چقدر بسته بندی خلاقانه تر باشد مشتریان بیشتری را به خود جلب می کند.
زیرا همواره چشم انسان به دنبال متفاوت ترین ها بوده است.
رنگ و طرح بسته بندی محصولات مختلف از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
امروزه طی تحقیقات به این نتایج زیادی رسیده اند.
مثلا: بسیاری از مردم برای خرید به رنگ و طرح بسته بندی محصولات بیشتر از کیفیت آنها دقت می کنند.
در بسته بندی های خلاقانه:
استفاده از طرح های متنوع از تاثیرگذارترین عوامل تبلیغاتی برای محصولات هستند.
این نکات بسیار مهم در سرتاسر جهان بسیار مورد توجه قرار می گیرند.
زیرا آنها نیز تاثیر زیادی بر فروش بالای محصولات در بازارهای جهانی دارند.
در مقاله حاضر،
نوع بسته بندی محصولات موجود در بازارهای تجاری ایران را مورد بررسی قرار می دهیم.
متاسفانه در ایران به خلاقیت و ایده پردازی در تبلیغات و بسته بندی محصولات توجه نمی شود.
بنابراین محصولات ایرانی موقعیت های تجاری زیادی را در بازارهای جهانی از دست می دهند.
در طراحی بسته بندی های ایرانی هیچ نوع ایده و طرح خاصی پیاده سازی نمی شود.
بسیاری از طراحان به کپی از نمونه های خارجی اکتفا می کنند.
و این امر هیچ جذابیتی در نگاه مخاطب نخواهد داشت.
البته شایان ذکر است که در سالهای اخیر رشد زیادی در زمینه های خلاقیت و ایده پردازی در طراحی های بسته بندی های محصولات در ایران بوجود آمده است.
اما علی رقم این رشد چشمگیر هنوز جای خلاقیت درست و جذاب خالی مانده است.
در ادامه مقاله حاضر تلاش می کنیم،
تا شما مخاطبان عزیز را با اصل مقوله بسته بندی محصولات مختلف موجود در بازارهای جهانی آشنا سازیم.
همچنین نکات و جزئیات موجود در این زمینه تخصصی را بیان نماییم.
بسته بندی مجموعه ی فرآیندهایی است که هدف آنها:
1. خلاقیت موتور محرک در طراحی های خاص و منحصربفرد انواع بسته بندی ها برای محصولات مختلف است.
2. طراحی بسته بندی ها باید به گونه ای باشد که نگاه ها را به خود جلب کند. در میان سایر بسته بندی های ایده جدیدی ارائه دهد.
3. آنقدر که طرح و نوع بسته بندی ها مهم هستند نام برند محصول و یا حتی کیفیت محصول مهم نیستند.
4. امروزه تحقیقات نشان داده اند که:
5. اغلب افراد در زمان خرید:
در طراحی بسته بندی محصولات باید به نکات مهمی توجه کرد، که عبارتند از:
1. هر محصول شرایط خاصی را از نظر نگهداری و حمل دارا می باشد که باید در طراحی و جنس بسته بندی به آن توجه شود.
2. کیفیت جنس به کار رفته برای طراحی بسته بندی باید به گونه ای باشد، که به کیفیت فیزیکی محصولات داخل آن آسیبی وارد نشود. جنس بسته بندی ها بهتر است از مواد غیرشیمیایی و با کیفیت انتخاب شود تا علاوه بر حفظ و نگهداری محتویات، مانع از ورود ذرات و آلاینده های خارجی به داخل بسته بندی شود.
3. در برخی کشور ها از بسته بندی های دوست دار محیط زیست استفاده می شود که در طبیعت باقی نمی مانند و در آب یا خاک بدون ایجاد هیچ نوع آلودگی تجزیه می شوند.
طراحی برای بسته بندی یک محصول باید با خلاقیت، جذاب و گیرا باشد به طوری که در قفسه های فروشگاه ها ناخودآگاه مشتری ها را جذب خود کند.
1. محصولاتی که خاص افراد جوان می باشد باید خلاقیت زیاد و جذابی داشته باشند و برای افراد مسن تر محصول با بسته بندی ساده تر و مرتب تر مناسب می باشد.
2. همواره در زمان طراحی بسته بندی باید بدانید محصول برای چه گروه از جامعه، چه جنسیتی و رده سنی قرار است ارائه شود.
3. انتخاب رنگ، فونت، المان ها و تصاویر برای هریک از موارد فوق دنیای متفاوتی دارد.
1. مسائل زیست محیطی و الگوی هندسی طرح برای کاربردهای مختلف محصول باید در نظر گرفته شوند.
2. به نوع انبار کردن محصولات توجه کنید. بسته بندی ها باید در زمان جابجایی، انبار و فروش ضد ضربه شوند و محتویات هیچ تماسی با بیرون پیدا نکنند.
3. ابعاد بسته بندی باید طوری باشد که جای زیادی اشغال نکند و در زمان حمل و جابجایی به آسانی جابجا شود.
4. همچنین باز و بسته شدن درب بسته بندی به آسانی انجام شود و هیچ سختی در کار مصرف کننده ایجاد نکند.
1. با توجه به اینکه بسته بندی یک محصول دارای نشانه هایی در مورد محصول می باشد پس به چیدمان درست مشخصات محصول روی طرح دقت کنید.
2. نام شرکت که مهم ترین بخش می باشد در جای درستی باید قرار گیرد.
3. البته اطلاعات زیاد باعث سردرگم شدن مخاطب می شود و حس اطمینان را از بین می برد.
1. رنگ و عکس های به کار رفته در بسته بندی ها یکی از مهم ترین عوامل در جذابیت طرح و جذب مشتریان می باشند.
2. رنگ ها نقش بسزایی در فروش دارند، رنگ هایی که جذاب هستند و از طرفی به گونه ای با محتویات درون بسته بندی مرتبط باشند، برای بکار بردن بهتر هستند.
3. می توانید یکی از رنگ های اصلی و مسلط به طراحی بسته بندی را با توجه به رنگ محصول انتخاب کنید تا حس خوشایند یک خرید را در خریدار ایجاد نمایید.
در پایان بعد از بیان تمام توضیحات، نکات و جزئیات درباره بسته بندی محصولات مختلف در سراسر جهان، لازم به ذکر است که حتی اگر محصولی بهترین نوع طراحی بسته بندی را به بازار ارائه دهد، اما کیفیت محتویات آن خوب نباشد، هرگز به فروش بیشتر دست پیدا نخواهید کرد.
مشتری زمانی از خرید رضایت خواهد داشت که کیفیت آنچه را که می بیند مطابق با آن چیزی باشد که استفاده می کند. در غیر اینصورت این احساس در او ایجاد خواهد شد که فریب خورده است و جذب زرق و برق طراحی بسته بندی شده است.